dinsdag 14 juni 2011

Echt waar

En nu wilt u van mij weten of ik wel echt een middelbare man in Japan ben, en niet bijvoorbeeld een pubermeisje in Luanda, een hoogbejaarde Griek, of een antroposofische tandarts in Garrelsweer. U vertrouwt het niet meer, dat geblog, nu de veelgelezen Syrische lesbienne Amina een baardige student uit Schotland is gebleken, en een van haar blogvriendinnen een eveneens mannelijke, 58-jarige ex-bouwvakker uit Ohio. Komt Kinki Rarufu nu ook uit de kast?

Nee. Ik heet écht Ralf Futselaar, zoiets verzin je niet, en ik woon écht in Japan. Dat betekent dan weer niet dat alles wat opschrijf waar gebeurd is, of precies zo gebeurd is als ik hier opschrijf. Zoals Gerard Reve al terecht opmerkte gelooft niemand je, als je de waarheid onverdund opdist. Stel dat ik u zou vertellen wat mij werkelijk overkwam in het verre Japan, zou u mij dan geloven? Ja, u knikt enthousiast, maar ik moet het nog zien. Experimentje? Experimentje.

Heden hangt in het trappenhuis dat naar mijn kantoortje voert een A4tje met een overzicht van het weekmenu van het universiteitsrestaurant "Big Papa". Tot zover niets aan de hand, want dat menu hangt overal. Het is ook geen slecht restaurant, de Papa, niet duur ook, en bovendien aardig innovatief. Zo innovatief zelfs, dat men er momenteel Europese Week viert met een keur aan Europese spijzen. Koud kunstje, zou u denken, dagje paella, dagje spaghetti, dagje moussaka, dagje boeuf bourguignon en op vrijdag bratwurst met reibekuchen en bier. Klaar ben je. Ik zou het gerust op mijn weblog zetten, zoiets, en het gaan opeten ook. Dat wilt u zo van me aannemen.

Maar zo zit de werkelijkheid nu eenmaal niet in mekaar. Nee, Big Papa werpt zich, gedreven door een even ziekelijke als ondoordachte drang tot originaliteit, op de Europese week aan de hand van de Finse, Britse, Zweedse en Nederlandse keuken. Gisteren hadden ze hutspot, donderdag stamppot boerenkool. En dat terwijl het hier al zomer is, vandaag zonnig en ruim 26 graden, echt zo'n dag waarop u in Nederland maar even patat gaat halen omdat u geen zin hebt om te koken. Het duurt sowieso nog wel tot oktober voor u de aardappelstamper en pothutser weer uit het vet haalt, of niet soms? En dan zouden die Japanners een lekker hun tanden in de rookworst zetten? Echt niet!

Toch is het zo. Voor de aardigheid heb ik er een foto van gemaakt (even klikken voor een vergroting):



En ja, echt, rookworst met een loodje bij de boerenkool:



Ziet u wel? U gelooft er niets van. Zo gaat dat met waarheid.

Geen opmerkingen: